Kuvat: Jolanda Jokinen

Nigerialaisnaisten prostituution juurilla

MATHILDE HAREL

Kolmen viimeisen vuosikymmenen aikana nigerialaisten naisten prostituutiosta on kehittynyt massiivinen ilmiö Ranskassa. Ihmiskauppa ja hyväksikäyttö pohjautuvat mekanismiin, johon kuuluu ikivanhoja riittejä, kirouksen uhka ja täydellinen riippuvuus parittajista.

Nuoret nigerialaiset naiset, joiden joukossa on alaikäisiä, lähtevät Eurooppaan sen houkutusten perässä enimmäkseen Edon alueelta, varsinkin Benin Citystä ja sen ympäristöstä. Tavallisessa tarinassa nigerialainen ”täti” tai ”perheystävä”, joka on jo asettunut luvattuun maahan, lupailee koulutuspaikkaa, hyväpalkkaista työtä tai jopa avioliittoa. Näitä hyväntekijöitä kutsutaan häveliäästi sponsoreiksi.

Sponsorit paljastuvat myöhemmin entisiksi prostituoiduiksi, joista on tullut parittajia. He vastaavat sitten nuorempien kanssasisartensa hyväksikäytöstä Euroopassa.

Jo vuosituhannen alussa Eurooppaan saapuneiden nigerialaisten naisten määräksi arvioitiin yli 40 000. Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön (IOM) mukaan lukumäärä on tasaisesti kasvanut. Tällä hetkellä Italian prostituoiduista 80 prosenttia on nigerialaisia. Ranskassa heidän verkostonsa on laajempi kuin Kiinasta ja Itä-Euroopasta tulleiden.

Täydellinen riippuvuus

Useimmat näistä nuorista naisista ovat lähtöisin hyvin vaikeista oloista. He saattavat elättää kokonaista perhettä tai olla yhteisönsä hylkäämiä yksinhuoltajia. Jotkut yksinkertaisesti haaveilevat paremmasta elämästä ulkomailla, mitä ei ainakaan edistä Nigerian valtiolta käytännössä täysin puuttuva siirtolaisuuspolitiikka.

Vanessa Simoni työskentelee seksityöläisten Les amis du bus des femmes -tukijärjestön ihmiskauppaprojektissa ja toimii prostituoitujen parissa. Hänen mukaansa ”prostituution sponsorit pitävät hallussaan eräänlaista paikallista maastamuuton monopolia. Näin naiset, jotka haluavat lähteä maasta – etenkin ne, joista tulee prostituoituja – joutuvat täydelliseen riippuvuusasemaan”.1

Jo matkalla maitse tai meritse heidät usein pakotetaan prostituutioon. Perillä heidän on maksettava työllään jopa 70 000 euron velka, joka koostuu keskimäärin 50 000 euron hintaisesta matkasta. Matkan todellinen hinta on muutama tuhat euroa, minkä summan he ovat usein maksaneet ennen lähtöä.

Lisäksi tulee suuria lisämenoja, koska he joutuvat maksamaan omien kulujensa lisäksi myös matkansa järjestäjien kustannuksia: majoituksen, vaatteita, ruokaa ja mahdollisen abortin. Parittajat veloittavat lisäksi satoja euroja maahanmuuttoviranomaisia varten laaditusta stereotyyppisestä tarinasta, jossa ei tietenkään ole minkäänlaista viittausta prostituutioon.

Ayelala-pappi pyhittää matkan prostituoiduksi

Hyväksikäyttö pohjautuu hämmästyttävän ovelaan ja hienovaraiseen toimintamekanismiin. Kaikki alkaa lähtöä edeltävänä päivänä. Seremonia kokoaa yhteen nuoren naisen, hänen perheensä ja läheisensä sekä ”madamen” tai ”maman”, joka vastaa hänestä perillä. Lisäksi tilaisuuteen tulee perinteisen uskonnon edustaja. Hän on tavallisesti myyttisen esi-isän, jumalaksi korotetun Ayelalan kultin ylipappi. Hän johtaa seremoniaa koko arvovallallaan.

Bénédicte Lavaud-Legendren, Ranskan kansallisen tieteellisen tutkimuksen keskuksen (CNRS) tutkijan mukaan ”Ayelalan pyhätössä harjoitetuilla rituaaleilla katsotaan Benin Cityn yhteisöissä olevan todellinen legitimiteetti. Niillä on tärkeä oheis­toikeudellinen ja oheisinstitutionaalinen ulottuvuus”.2

Seremonian aikana luodaan juju tarkan protokollan mukaisesti. Kyseessä on hiuksista, karvoista, kynnen hippusista ja joskus nuoren naisen kuukautisverestä koostuvasta kulttiesineestä. Ennen se oli ”henkivakuutus” tai talismaani, nykyään se symboloi sitoutumista mamaan. Se esineellistää sopimuksen ja samalla tekee nuoresta naisesta maman ”tyttären”.

Sitten tyttö riisutaan ja pestään ja lopuksi kiedotaan valkoiseen lakanaan. Usein tehdään arpeutuksia perinteisen lääkintätaidon mukaisesti. Arpien kautta hänen ruumiiseensa astuu mukaan matkalle henki, joka tarvittaessa muistuttaa häntä hänen velvollisuudestaan.

Seremonia sinetöidään luettelemalla tyttöä velvoittavat sitoumukset: työnteko, vaitiolo, totteleminen ja maksaminen. Seuraamukset sopimuksen rikkomisesta ylittävät tavalliset rankaisutoimet. Juju pitää huolen siitä, että vahinko korvataan petetylle mamalle. Seurauksina voivat olla hulluus, heitteillejättö, sairaus, hedelmättömyys, tytön tai hänen läheisensä kuolema.

Rajanveto suostumisen ja pakottamisen välillä on häilyvä. Jotkut tytöt alistuvat vapaaehtoisesti juju-riittiin noudattaen vanhaa tapaa lähdettäessä pitkälle matkalle. Jotkut kieltäytyvät ja jotkut vain maksavat velkansa uskomatta sen enempää mahdollisen kirouksen todelliseen tehoon.

Uskotaan riittiin tai ei, se saa performatiivisen voimansa yhteisön sisäistämien normien kaikupohjasta. Näistä keskeisimmät ovat vanhempien ihmisten kunnioitus, kunniansana ja ennen kaikkea uhrin kulttuurinen merkitys. Nigeriassa ei ole harvinaista, että ammattia oppimaan tullut nuori suostuu ilmaiseen työntekoon ja jopa maksamaan sille, joka hänelle on suvainnut antaa töitä. Näin prostituutioverkostot jatkavat syvälle juurtunutta käytäntöä.

Yleisemmällä tasolla on kyse yksilön ja ryhmän suhteesta, jossa sekoittuvat sopimuksen teko ja voodoo-hengellisyys. Analysoidessaan voodoo-uskontoa Länsi-Afrikassa Inès de la Torre katsoo ryhmän hallitsevan yksilöä ja sanelevan hänelle velvollisuudet. Vastaavasti se suojelee häntä ja vapauttaa hänet lähes täysin vastuun taakasta. Kuuluminen ryhmään tuo yksilölle fyysisen turvan ja mielenrauhan3, joka tosin jää hetkelliseksi prostituutioon pakotetuilla tytöillä heidän havahtuessaan tilansa todellisuuteen perillä Euroopassa.

Hyväksikäytön prosessissa keskeisintä ovat taloudellinen riippuvuus, passin takavarikointi, väkivalta ja sen uhka sekä alistuminen mamalle. Monien tyttöjen mukana Välimeren yli kulkee myös riitin muisto, joka tuntuu koko painollaan heidän uudessa elämässään.

Totuus valkenee liian myöhään

Joillakin tytöillä on ollut aavistus heitä odottavasta kohtalosta. Hyväksikäytön todellisuus valkenee heille kuitenkin liian myöhään ja liian rajuna, sillä pelkkä sana prostituutio on heidän kulttuurissaan ollut tabu.

Surkeat asuinolot, sietämätön työtahti, kaikkien ansioiden pakkoluovutus, elämisen totaalinen valvonta, josta maman miespuoliset avustajat pitävät huolen: kaiken tämän tarkoitus on saada tytöt pyhittämään lähes kaiken aikansa prostituutiolle ja aiheuttamaan mahdollisimman vähän kustannuksia sponsorilleen. Suhde sponsoriin on lähes vasallimainen ja perustuu taitavaan suojelun ja pakottamisen annosteluun, ja näin taloudellinen ja sosiaalinen riippuvuus jatkuu jujun hengen pyhittämänä ja oikeuttamana.

Valan rikkomisesta ei seuraa vain pelonsekainen irratio­naalinen hätä. Onnettomissa työolosuhteissa elävä tyttö vaipuu usein masennukseen, jota fyysinen ja psykologinen kärsimys vain lisää. Hän voi sairastua, saada somaattisia oireita ja kärsiä unettomuudesta ja ahdistuksesta, juuri kuten juju ennusti, ja näin pelot vain pahenevat. Prostituoituja auttavat järjestöt ovat todenneet, että nämä uskomukset jatkuvat silloinkin, kun nainen on saatu turvaan. Joskus hän voi palata vapaaehtoisesti verkostoonsa siinä toivossa, että hän säästyisi valan rikkomisen laukaisemalta kiroukselta.

Monet eivät näe itseään uhreina vaan pettureina, jotka eivät ole pystyneet pitämään kunniansanaansa. Tällöin on vain yritettävä saada nainen tavallaan luopumaan itsestään prostituoituna samalla kuitenkaan kieltämättä sopimuksen olemassaoloa.

”En voi kehottaa heitä lopettamaan maksamasta”, selittää Patricia Kouakou, Accompagnement-järjestön sosiaalisen koulutus- ja vastaanottopisteen (ALC) nigerialainen kulttuuriasioiden tiedottaja. Järjestö ottaa vastaan ja suojelee ihmiskaupan uhreja.

”Olen liian hyvin tietoinen perheeseen kohdistuvista uhkauksista, tulipaloista ja murhista. Mielessäni on esimerkiksi yliopistossa opiskellut nuori nainen, joka toimii edelleen prostituoituna jujun pakottamana. Kehotan häntä neuvottelemaan: sen sijaan, että maksaisi 1000 euroa joka kymmenes päivä, maksaisi 200 euroa kuussa. Hänelle oli alun perin luvattu johtotehtävä yrityksessä. Tilanteen laukaisemiseksi selitän, että riitti ei enää ole pätevä, koska hänelle on valehdeltu. Usein tämä toimii.”4

Kun riitti on purettu, sen pakottava voima on tehtävä tyhjäksi poistamalla siihen kietoutunut pyhyys. Näin se saadaan lopulta näyttäytymään maallisena asiana.

Kolmen viimeisen vuoden aikana useita nigerialaisten paritusverkostojen tapauksia on ollut oikeuskäsittelyssä Toulousessa, Bordeaux’ssa ja Montpellier’ssä. Ihmiskaupan tunnusmerkit ovat täyttyneet riippumatta siitä, onko side mamaan vahvistettu ikivanhalla riitillä vai ei. Kyse on aina kaupankäyntiin ja hyväksikäyttöön perustuvasta yksilön hallinnasta.

Ensimmäisen kansallisen ihmiskaupan vastaisen toimintakampanjan myötä Ranskan viranomaiset aikovat saada nigerialaisprostituution verkostot häviämään.

Toukokuussa 2018 Pariisissa oli menossa oikeusprosessi ”Authentic Sisters”, jonka seurauksena saatiin purettua ennennäkemättömän laaja nigerialainen prostituutioverkosto: 15 syytettyä, joista 11 oli naisia, tuomittiin ihmiskaupasta ja törkeästä parituksesta. Tuomiot vaihtelivat kovista sakoista kahdesta yhteentoista vuoteen vankeutta.

Tällaisten oikeustapausten saama julkisuus edistää tietoisuutta ilmiöstä niin Ranskassa kuin Nigeriassa, missä on jo meneillään ensimmäinen valistuskampanja mahdollisten kandidaattien varoittamiseksi jujun taakse kätkeytyvästä todellisuudesta.

1 Vanessa Simoni, ”I swear an oath”, Entre rêves de migration et réalités de la traite, Karthala, coll. ”Hommes et sociétés”, Pariisi, 2013.

2 Bénédicte Lavaud-Legendre, ”Autonomie et protection des personnes vulnérables: le cas des femmes nigérianes se prostituant en France”, Centre de droit comparé du travail et de la sécurité sociale, Bordeaux, 2013.

3 Inès de la Torre, Le Vaudou en Afrique de l’Ouest. Rites et traditions, L’Harmattan, olcl. ”Connaissance des hommes”, Pariisi, 1991.

4 Patricia Kouakou, ”Au Nigéria, les filles portent le poids de familles”, Prostitution et Société, no. 191, Pariisi, tammi-maaliskuu 2017.

LMD 10/18

Suom. Heikki Jäntti

Etiopia ja Eritrea sopuisina
Miten radikalisoituminen pitäisi ymmärtää?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *