Kuva: Boštjan Banfi

Kirjantekijät: Nina Gimishanova

Kymmenen kysymystä esikoiskirjailijalle: Nina Gimishanova

Nina Gimishanova on kirjailija ja kustannustoimittaja, jonka esikoisromaanin matka ideasta kirjaksi kesti yli 20 vuotta. Tatko kuvaa kahden kulttuurin väliin putoavia ihmisiä; identiteetin ja perheen etsimistä kodittomuudessa.

Miksi kirjoitat?

Kun kirjoitan, olen yhteydessä itseeni. Kun kirjoitan, olen siellä, missä minun kuuluu olla ja tunnen syvää rauhaa.

Miksi halusit kirjoittaa valitsemastasi aiheesta?

Muuan kustannustoimittaja on sanonut, että kirjailija ei voi valita mistä kirjoittaa. Näin oli myös minun kohdallani. Tarina oli minulle annettu, en olisi voinut kirjoittaa muusta.

Mihin sijoittaisit itsesi kaunokirjallisuuden kentällä?

Toivon jonkun muun kertovan sen minulle, kun sen arvioiminen on mahdollista.

Millaista oli kustannussopimuksen hankkiminen?

Tiesin varhain, kenelle kustannustoimittajalle tekstini lähettäisin. Tämä kollega ja ystävä luki romaanikäsikirjoituksen ensimmäiset 20 liuskaa ja sanoi: kirjoita lisää, julkaisemme tämän. Se antoi minulle päämäärän. Prosessi kesti vielä pari vuotta, joiden aikana kustantaja lopulta vaihtui. Tiesin myös, että haluan solmia kustantajasuhteen pienen talon kanssa, jossa luovaa työtä tuetaan ehdoitta eikä kirjailija ole pelkkä osanen isossa koneistossa.

Tärkein oppimiskokemuksesi esikoisen kirjoittamisprosessissa?

Kirjoittaminen on minulle suurta kamppailua itseensä luottamisen kanssa. Voi sanoa, että kirjan julkaiseminen kesti yli 20 vuotta, koska en uskonut pystyväni siihen. Kirja kuitenkin valmistui ja sain kokea sen, mistä olen kuullut monen kirjailijan puhuvan: jokin suurempi voima alkaa kirjoittaa heidän kauttaan, eikä mitään enää voi pysäyttää.

Ketä nykykirjailijaa arvostat?

Arvostan Elena Ferrantea monesta syystä. Hänen rohkeuttaan kirjoittaa salanimellä ja kieltäytyä kaikesta julkisuudesta. Kykyä kirjoittaa hypnoottinen jännite henkilöiden välille ja yhdistää tragedia ja komiikka samaan kohtaukseen. Lisäksi arvostan kovasti Markku Pääskysen jylhää tyyliä, joka yhdistää rujoa ja ylevää sekä tiettyä hulluutta. Matias Riikosen suvereenisti taipuvaa kielirekisteriä ja taiteellista tinkimättömyyttä arvostan myös.

Mikä on kirja, joka kaikkien pitäisi lukea?

Tekisi mieli vastustaa näin yksinkertaistavaa kysymystä. Jokaisen täytyy lukea ne kirjat, jotka häntä kutsuvat. Kenelle tahansa voi suositella vietnamilaismunkki Thich Nhat Hanhin kirjoittamia kirjoja, esimerkiksi Being Peace. Hän kirjoittaa harvinaisen puhuttelevasti asioista, joita ihmiskunta kipeästi tarvitsee: rakkaudesta ja hyväksymisestä sekä yhteydestä muihin elollisiin olentoihin ja luontoon.

Mistä haluaisit kirjoittaa seuraavaksi?

Tiedän vasta intuitiivisella tasolla, mitä saattaa olla tulossa, joten siitä on mahdoton puhua.

Millaisena näet kirja-alan tulevaisuuden ja mitä toivot siltä?

Uskoni kirjallisuuteen on horjumaton. Sanat luovat maailmaa ja voivat muuttaa sitä. Se edellyttää, että kirjailijat saavat ja uskaltavat kirjoittaa rohkeaa ja näkemykselleen totuudenmukaista kirjallisuutta, muu on ajanhukkaa. Toivon että kustannusmaailma kykenee säilyttämään kirjalliset ja taiteelliset arvot ja että kunnioitus kirjailijoita kohtaan nousee jälleen ensisijaiseksi.

Kehu toista esikoista!

Joonas Kallosen Giljotiini on poikkeuksellisen valmiin kirjailijan taitavasti sommiteltu, vaikuttava romaani. Se on laaja-alainen ja näkemyksellinen, aistivoimainen ja ytimiin käyvä.


Kahdeksan kysymystä kustantajalle

Ritva Holmström on Sitruuna Kustannuksen toimitusjohtaja.

Mitä kustannat eli mikä on kustannustalosi “juttu”?

Sitruuna Kustannus on vuonna 2007 perustettu pirteän raikas yleiskustantamo. Sitruuna julkaisee huolella valittuja kotimaisia kauno-, tieto- ja lastenkirjoja sekä käännöskirjallisuutta maailmalla jo mainetta niittäneiltä kirjailijoilta.

Miksi kustannat?

Olen ollut media-alalla lähes koko työikäni niin radion, TV:n kuin printtimedian puolella, josta siirryin keskisuuren kirjakustantamon palvelukseen. Ajatus omasta kustantamosta lähti alkuun siellä ja tässä sitä nyt ollaan. Ala on mielenkiintoinen, jollain tavalla hyvinkin ”vanhoillinen”, mutta koko ajan muuttuva ja ajan hermolla oleva. Rakastan innostua uusista tarinoista aina uudestaan ja uudestaan ja tarttua välillä myös päivänpolttaviin aiheisiin.

Mitkä ovat kustannusohjelmassa selkeästi esiin nousevia teemoja juuri nyt?

Sitruuna pyrkii antamaan tilaa vahvoille naiskertojille. Eri kulttuurit, kansallisuudet ja luonto ovat ehkä nyt teemoina ajankohtaisia. Haluamme koskettaa ja viihdyttää lukijaa kirjoilla, joita julkaisemme.

Millaisia tarinoita, ääniä tai teemoja toivoisit lisää suomalaisen kirjallisuuden kenttään?

Meillä julkaistaan mielestäni aika laaja-alaisesti kirjallisuutta, toivottavasti hyvät kirjat löytävät lukijansa.

Miltä toivot suomalaisen kustannusalan tulevaisuudelta?

Lähinnä sitä, että kaikki toiminta ei keskittyisi muutaman suuren talon ympärille. Meillä on paljon tekemistä vielä myös kansainvälistymisen saralla.

Mitä luet juuri nyt?

Kesken on montakin kirjaa yhtä aikaa, iltalukemisena tällä hetkellä on Nguyễn Phan Quế Main kirja The Mountains Sing, jonka suomenkieliset oikeudet hankin kesällä. Kirja on Sitruunan syksyn 2022 julkaisuohjelmassa.

Mikä on kirja, joka kaikkien pitäisi lukea?

Ihan mahdoton kysymys.

Kehu jotain toisen kustantajan uutuuskirjaa, jolle soisit enemmän huomiota!

Ehdin tällä hetkellä lukea valitettavan vähän uutuuskirjoja ja seurata niin tiiviisti muiden kustantamojen tuotantoa, että pystyisin ihan vakuuttavasti vastaamaan tähän. Jeannette Wallsin kirja Lasilinna (Bazar, 2014) olisi minusta ansainnut suuremman huomion ilmestyessään. Luin itse kirjan englanniksi, ja se kosketti.