Inhimillisiä tuokiokuvia Nicaraguasta


Sergio Ramírez: Anteeksianto ja unohdus ja muita novelleja

Aviador 2019
Suom. Jyrki Lappi-Seppälä

Aviador 2019

Suom. Juhani Salokannel

”KAUKAA TALON suunnasta kantautui raapiutuneella gramofonilevyllä buenosairesilaisen tangon säveliä. Miehen kulkua polulla säesti riutuva ääni, joka vaati rangaistusta pettäjälle, mutta lupasi sen jälkeen antaa anteeksi ja unohtaa.” 

Nicaragualainen Sergio Ramírez on lahjakas tarinankertoja, jolla on taito kuvailla ihmisiä, maisemia ja tapahtumia värikkäästi ja tarkasti.  Palkitun kirjailijan ensimmäinen suomennettu teos ­Anteeksianto ja unohdus ja muita novelleja tarjoaa lukijalleen välähdyksen nicaragualaisesta elämänmenosta, jossa arkiset tilanteet on maustettu absurdeilla käänteillä ja mustalla huumorilla.

Kokoelman kansiliepeessä mainitaan Ramírezin itsekin osallistuneen kotimaansa Nicaraguan dramaattiseen lähihistoriaan. Tuotteliaan kirjailijanuransa lisäksi hän on nimittäin toiminut kotimaansa varapresidenttinä. Nicaraguan sotaisan lähimenneisyyden tapahtumat ovatkin olennaisesti läsnä monissa tarinoissa. Poliittisia myllerryksiä ei välttämättä kuvata suoraan, mutta niiden painolasti tuntuu teoksen ihmiskohtaloissa. 

Esimerkiksi novellissa Itke en sodan runnomat nuoret hakevat lohtua toisistaan tietäen, etteivät luultavasti tapaa enää uudestaan. Kukkula 155 -novellissa kohtaavat yllättävästi kaksi rinta rinnan sissirintaman kolonnassa taistellutta miestä, joiden elämät ovat kasvaneet täysin eri suuntiin. Sydämen särkee teoksen viimeinen novelli Keltainen bussi, jossa nuori raskaana oleva nainen joutuu todistamaan miehensä hukkumista.

Absurdit käänteet puolestaan kulminoituvat novelliin Onni on hetken henkäys vain. Tarinassa harmiton raaputusarpa saa tragikoomiset mittasuhteet, kun köyhät sisarukset raaputtavat hämmästyksekseen arvasta päävoitoksi auton. Upeaa päävoittoa ei voikaan jakaa, mikä saa siskokset riitelemään ja koko perheen lopullisesti tolaltaan. Epäonnen arpalippu lentää tulipesään, molemmat siskokset nielevät myrkkyä ja voittoauto jää saamatta. Ramírez onnistuu kuvaamaan, kuinka hetken onnesta tuleekin katastrofi, mutta tapahtumien äärimmäinen dramaattisuus saa lukijan myös nauramaan.

Ramírezin draaman taju näkyy tarinoiden yllättävissä lopuissa. Novellit ovat tiiviitä, mutta onnistuvat silti hienovaraisesti ja alleviivaamatta mahduttamaan sisäänsä runsaasti merkityksiä ja inhimillisiä tunteita. Ramírezilla onkin ainutlaatuista herkkyyttä kuvata juuri arkipäiväisiä ihmiskohtaloita. Novelleissa pieni ihminen saattaa tempautua ahneuden ja epäoikeudenmukaisuuden pyörteisiin. On myös pinnan alla kyteviä salaisuuksia, sanomatonta kaipausta, nuorta rakkautta ja ohikiitäviä kohtaamisia rikkinäisten ihmisten välillä.

Jyrki Lappi-Seppälän kokoamat ja taidokkaasti suomentamat novellit soivat tangon tahtiin. Teoksen lopusta löytyvät suomentajan jälkisanat, jotka avaavat novellien taustoja. Monet novellit nimittäin viittaavat tunnettuihin latinotangoihin ja iskelmämusiikkiin. Kokonaisuudessaan Anteeksianto ja unohdus tarjoaa niin houkuttelevan ensikosketuksen Ramírezin tuotantoon, että hänen teoksiaan soisi ehdottomasti suomennettavan enemmänkin.

Essi Rötkönen